ماشین آلات ساخت قطعات بتنی

استفاده از بتن در تولید سازه‌های شهری و بین شهری مختلف و همچنین ایجاد آسمان خراش‌های بلند، بسیار کارآمد است. در واقع بتن، یکی از رایج‌ترین مصالحی است که توسط بشر، ساخته شده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجهیزات زیادی برای ساخت انواع بتن از ابزار‌های دستی گرفته تا ماشین آلات بزرگ، لازم است که هر کدام کارایی متفاوتی دارند. برای تولید بتن، باید تمامی مواد با یکدیگر توسط تجهیزات و ماشین آلات گوناگون مخلوط و در قالب‌های مورد نظر ریخته شوند و در نهایت به شکل مورد نظر درآیند.

انواع ماشین آلات تولید قطعات بتنی

بتن، به صورت یک مایع چسبناک است که باید در قالب‌های مورد نظر ریخته شود و شکل دلخواه را به دست آورد. یکی از رایج‌ترین بتن‌ها، نوع معمولی است که مخلوطی از ماسه، سیمان و سنگدانه‌های درشت با مقداری آب است. ماشین آلات قطعات بتنی ، به ماشین آلاتی گفته می‌شود که برای شکل‌گیری و حمل و انتقال بتن از آن‌ها استفاده می‌شود. برخی از انواع ماشین آلات تولید قطعات بتنی که در ادامه توضیحات بیشتری در مورد آن‌ها خواهیم داد، عبارتند از:

  • دستگاه بلوک زن
  • جدول زن
  • میکسر ناری ساز و ...
  • قالب بلوک زن
  • فرغون صنعتی
  • دستگاه آخر پازلی

به فرایند ساخت و تولید بلوک بنتی، بلوک زنی گفته می‌شود و دستگاه‌هایی که برای ساخت و تولید بلوک بنتی استفاده می‌کنند را دستگاه بلوک زن می‌نامند. در واقع یکی از ماشین آلات تولید قطعات بتنی ، دستگاه بلوک زنی است. این دستگاه از سه بخش بدنه، قالب و سمباده تشکیل شده است و اجزای آن شامل پمپ و موتور، گیربکس حرکت، سمباده، شاسی، موتور ویبره و ویبره دستگاه است.

دستگاه بلوک زن، انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها دارای کاربرد‌ها و قابلیت‌های متمایزی هستند. آشنایی کامل با عملکرد این دستگاه‌ها می‌تواند به شما در کاهش هزینه‌های اضافی تولید کمک قابل توجهی کند.

دستگاه بلوک زن دستی تخم ‌گذار

بلوک زنی با استفاده از این دستگاه، یک روش کاملاً قدیمی است. به این صورت که بعد از تولید یک ردیف بتن، دستگاه به سمت جلو حرکت کرده و سپس اقدام به تولید ردیف بعدی می‌کند. تولید بلوک بتنی با استفاده از این روش، ابعاد مختلفی دارد که بسته به درخواست و نیاز مشتری‌ها، قابل تغییر است.

دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک

طرز استفاده از دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک، مشابه با دستگاه تخم‌گذار دستی است؛ با این تفاوت که بلوک‌های تولید شده توسط این دستگاه، از نظر ابعاد، دقیق‌تر هستند. با استفاده از این دستگاه می‌توان بلوک‌های بتنی با کف صاف را در تعداد بالا تولید کرد.

دستگاه بلوک زن اتوماتیک

فرآیند تولید بتن در این دستگاه‌ها به صورت کاملاً اتوماتیک انجام می‌شود و نیروی دستی یا اپراتور دخالتی در آن ندارد. در دستگاه بلوک زن اتوماتیک، بتن بعد از تولید، روی پالت‌های مخصوص چوبی شکل قرار می‌گیرد و نوار زیر دستگاه، بتنها را به فضای بیرون هدایت می‌کند تا بعد از خشک شدن، به انبار تولید محصولات منتقل شوند. این مدل از دستگاه‌ها، از نظر تکنولوژی پیشرفته هستند و تولید زیادی دارند و از لحاظ قیمتی نسبت به مدل‌های دیگر گران قیمت‌تر هستند.

جدول زن

دستگاه جدول زن، یکی دیگر از ماشین آلات تولید قطعات بتنی است که قابلیت تولید انواع مختلفی از جدول‌های بتنی را دارد. این دستگاه، طرحی ساده و راندمان بالایی را در تولید جدول‌های بتنی دارد. دستگاه جدول زن، از نظر حرکتی به دو قسمت متحرک و ثابت تقسیم‌بندی می‌شود. نوع ثابت قابلیت تولید ۲۰تا ۳۰ تن جدول‌های بتنی را دارد و نوع متحرک ظرفیتی حدود هشت تا ده تن، دارد. انواع دستگاه جدول زن شامل اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی است.

دستگاه جدول زن اتوماتیک

از دستگاه جدول زن اتوماتیک برای تولید انواع مختلفی از جدول‌های بتنی که نیاز به اپراتور مجزا ندارند، استفاده می‌شود. این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌های دیگر، توانایی بیشتری در تولید جدول‌های بنتی دارد و می‌تواند به صورت شش قالبه و هشت قالبه در یک شیفت کاری، تا ۵۵۰۰ جدول را تولید کند.

دستگاه جدول زن نیمه اتوماتیک

در این دستگاه از پرس هیدرولیکی برای ویبره قالب استفاده می‌شود. در دستگاه جدول زن نیمه اتوماتیک، مراحل ساخت و تولید جدول‌ها به صورت کاملاً دقیق و در تعداد بالا صورت می‌گیرد و در یک شیفت کاری، قابلیت تولید ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ جدول بتنی را دارد.

دستگاه جدول زن دستی

در این دستگاه، برای تولید جدول‌های بتنی، از یک دینام الکتریکی با قدرتی معادل دو اسب بخار استفاده می‌شود. دستگاه جدول زن دستی، عموماً به صورت سه قالبه است و این دستگاه در یک شیفت کاری، قابلیت تولید تا ۱۰۰۰ جدول را دارد.

میکسر ناری ساز

از دیگر ماشین آلات تولید قطعات بتنی ، دستگاه میکسر ناری ساز است که از آن برای تهیه ملات بتن استفاده می‌شود. با استفاده از این دستگاه، می‌توان با بالاترین کیفیت ممکن و در کوتاه‌ترین زمان، اقدام به تولید ملات کرد. در واقع می‌توان گفت که دستگاه ناری ساز، یک نوع بتونیر است که به صورت دایره‌ای در ظرفیت‌های بالا برای ساخت بتن استفاده می‌شود. انواع و سایز‌های مختلفی از این دستگاه چون ۳۵۰ لیتر، ۵۰۰ لیتر، ۸۰۰ لیتر و ۱۰۰۰ لیتر برای تولید بتن درصنایع ساختمانی تولید و عرضه شده است.

اجزای مختلف دستگاه ناری ساز عبارتند از:

  • دیگ: معمولاً ظرفیت دیگ را بر اساس حجم مخزن انتخاب می‌کنند. این ظرفیت ممکن است برای انواع مختلف بین ۳۵۰ تا ۱۰۰۰ لیتر انتخاب شود.
  • گیربکس: گیربکسی که در دستگاه ناری ساز استفاده می‌شود، کیفیت بسیار بالایی دارد و از دنده‌های فولادی سخت تولیده شده است که وظیفه دارند تا نیرو را از موتور به تیغه انتقال دهند.
  • الکتروموتور: نیرویی که برای چرخش تیغه‌های ناری ساز احتیاج است، توسط الکتروموتور به وجود می‌آید و بسته به نوع و ظرفیت ناری ساز، حدود ۳ تا ۲۰ اسب بخار تعیین می‌شود.
  • بازو‌های فولادی: بازو‌های فولادی، قاشقک و پارویی را ثابت نگه می‌دارند و با استفاده از شافت به گیربکس، متصل می‌شوند.
  • قاشقک و پارویی: این قاشقک‌ها عموماً از جنس آهن هستند و وظیفه ترکیب مصالح مختلف را بر عهده دارند.

فرقون صنعتی

یکی دیگر از تجهیزات مهم در ماشین آلات تولید قطعات بتنی ، فرغون صنعتی است که وظیفه اصلی آن حمل و انتقال بتن است. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند تا چندین کیلو بتن را به آسانی حمل کرده و در نهایت آن را بارگیری و تخلیه کند.

فرغون صنعتی بلوک زنی با توجه به عوامل مختلفی چون برند، کیفیت، ابعاد، وزن و...، انواع مختلفی دارد؛ اما تفاوت عمده این فرغون‌ها با یکدیگر در نوع شاسی، پاکت و لاستیک است که در ادامه به آن بیشتر خواهیم پرداخت.

  • شاسی: برای جوشکاری شاسی فرغون صنعتی از سیستم MIJ استفاده می‌شود.
  • پاکت: معمولاً لبه‌های پاکت فرغون صنعتی بلوک زنی، به صورت دوبله با میل‌گرد‌هایی به شماره ۱۰ تولید می‌شوند.
  • لاستیک: از رینگ ماشین پیکان برای تولید رینگ فرغون صنعتی استفاده می‌شود. لاسیتک‌هایی که در فرغون صنعتی به کار ‌می‌روند، معمولاً برای ارزان درآمدن قیمت، دست دو هستند؛ اما در صورت درخواست مشتری برای لاستیک نو، به صورت سفارشی از تایر نو در ساخت فرغون صنعتی نیز استفاده می‌کنند.
  • ابعاد: بیشتر فرغون‌های صنعتی، یک استاندار ملی برای تولید دارند و طول آن‌‌ها ۸۵ سانیمتر، عرض ۷۰ سانتیمتر و ارتفاعی حدود ۳۹ سانتیمتر است.
  • ظرفیت بارگیری: مقدار و حجم بارگیری یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌های فرغون صنعتی است. ظرفیت بارگیری این فرغون‌ها تا ۵۰۰ کیلوگرم است.

قالب بلوک زن بتنی

قالب بلوک زن بتن، از دیگر ماشین آلات تولید قطعات بتنی است که انواع مختلفی دارد. اگر دستگاه قالب زن، به صورت دستی باشد، تنها از یک مدل قالب بلوک زن استفاده می‌شود و اگر دستگاه به صورت اتوماتیک باشد، ممکن است قالب بلوک زن انواع متفاوتی داشته باشد. انواع قالب بلوک زن بتنی عبارتند از:

قالب بلوک زن دستی

در دستگاه قالب بلوک زن دستی یا دستگاه تخم‌گذار، به صورت دستی ملات درون قالب‌ها ریخته می‌شود. سپس با استفاده از یک اهرم، مواد درون قالب فشرده شده و بلوک‌ها شکل می‌گیرند. سپس این دستگاه به سمت جلو حرکت کرده و اقدام به تولید ردیف بعدی از بلوک‌ها می‌کند.

قالب بلوک زن اتوماتیک

بلوک‌های تولید شده توسط دستگاه بلوک زن اتوماتیک، بسیار با کیفیت‌تر از دو دستگاه دیگر است و از نظر قیمتی نیز گران‌تر است؛ ولی ارزش سرمایه‌گذاری را دارند؛ چون تولید بلوک در این دستگاه به صورت کاملاً اتوماتیک و بدون دخالت دست است.

قالب بلوک زن نیمه اتوماتیک
دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک شیبه به دستگاه دستی است و تولید بلوک از یک قالب به قالب دیگر انجام می‌گیرد. کار کردن با این دستگاه بسیار راحت است و اندازه دقیق‌تری از بلوک‌های تولید شده توسط قالب زن دستی ارائه می‌دهد.

برای خرید دستگاه آجر پازلی و بررسی قیمت آن کلیک کنید.

قیمت ماشین الات تولید قطعات بتنی

برای انجام هر کدام از مراحل بتن‌ریزی به دستگاه‌ها و ماشین آلات خاصی نیاز است. قیمت هر کدام از ماشین آلات تولید قطعات بتنی با یکدیگر تفاوت دارند. برای اطلاع از قیمت بروز شده انواع ماشین آلات ساخت قطعات بتنی و همچنین کرایه و شرایط خرید و فروش این دستگاه‌ها می‌توانید از طریق شرکت پاسارگارد نوین اقدام کنید. کافی است وارد صفحه مورد نظر از سایت پاسارگاد نوین شوید یا با کارشناسان مربوطه، ارتباط بگیرید.

نکات خرید ماشین آلات ساخت قطعات بتنی از پاسارگاد نوین

خرید انواع تجهیزات مورد نیاز برای تولید قطعات بتنی مستلزم دانش و آگاهی کافی است تا بتوان با اطلاعات و امنیت بیشتری، اقدام به خرید این دستگاه‌ها کرد. قبل از هر چیز برای خرید ماشین آلات تولید قطعات بنتی از پاسارگارد نوین، باید کیفیت، قیمت و ظرفیت تولید را مد نظر داشته باشید و سپس به موارد زیر توجه کنید.

  • فضای مورد نیاز برای راه‌اندازی و استفاده از ماشین آلات مختلف را مورد بررسی قرار دهید.
  • میزان بودجه مورد نیاز خود را برای خرید دستگاه‌ها بررسی کنید.
  • خروجی تولید، باید بررسی و در نظر گرفته شود.
  • مقدار توان مصرفی تجهیزات خود را در نظر بگیرید.
  • گارانتی دستگاه‌ها بررسی شود.