قالب بلوک زن

بلوک‌های سیمانی یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین مصالح ساختمانی هستند و کاربردهای گوناگونی در صنعت ساختمان‌سازی دارند. بلوک‌های سیمانی با استفاده از ملات سیمان و بلوک زن تولید می‌شود. قالب بلوک زن، یکی از مهم‌ترین بخش‌های ماشین‌آلات بلوک‌سازی است و مانند قلب دستگاه عمل می‌کند. در ادامه قرار است برای آشنایی بهتر با قالب بلوک زن، انواع، نحوه ساخت و نکات استفاده از آن، بیشتر آشنا شوید!

انواع قالب بلوک زنی

جالب است بدانید که دستگاه‌های تولیدکننده بلوک، قالب‌های متفاوتی دارند. امروزه انواع دستگاه‌های بلوک زن دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک، بلوک‌های سیمانی را تولید می‌کنند و نیازمند قالب‌هایی مناسب با عملکردشان هستند. در ادامه انواع قالب بلوک زنی، براساس دستگاه مورد استفاده را به شما معرفی می‌کنیم:

  • قالب بلوک زن دستی: جالب است بدانید که سازوکار دستگاه بلوک زن دستی، هیچ شباهتی به سیستم سنتی آن ندارد. اما به طور کلی به عنوان یکی از ساده‌ترین دستگاه‌های ساخت بلوک شناخته می‌شود و به آن دستگاه تخم‌گذار هم گفته می‌شود. با استفاده از این قالب، مواد به صورت دستی در آن ریخته می‌شوند و بعد از فشار دادن یک اهرم، مواد درون قالب فشرده می‌شود. بعد از شکل گرفتن بلوک براساس قالب، دستگاه به سمت جلو حرکت کرده و ردیف بعدی بلوک‌ها را می‌سازد.
  • قالب بلوک زن نیمه اتوماتیک: کیفیت این قالب، چیزی بین دستگاه دستی و اتوماتیک است و بخشی از عملیات قالب‌گیری و ویبره، به صورت خودکار انجام می‌شود. اهرم فشار برای استفاده از این دستگاه نیز هیدرولیکی و کار با آن ساده‌تر از قالب دستی است. جالب است بدانید که اندازه بلوک‌های تولیدشده از این قالب، دقیق‌تر از مورد قبلی است.
  • قالب بلوک زن اتوماتیک: با استفاده از این قالب‌ها، بلوک‌هایی با بیشترین کیفیت تولید می‌شود. دستگاه مخصوص این قالب، تولید بلوک را در فرآیندی کاملا اتوماتیک انجام می‌دهد و می‌توان بدون دخالت دست انسان، هزاران قطعه از بلوک را با استفاده از این قالب و دستگاه تولید کرد. قالب دستگاه بلوک زن اتوماتیک، قیمت بیشتری دارد. اما این قیمت با توجه به کیفیت بالای بلوک‌های تولیدی آن، ارزش دارد.

بلوک‌ها در شکل‌های متفاوتی نیز تولید می‌شوند و بر همین اساس قالب‌های متفاوتی دارند. در ادامه انواع قالب بلوک زن را براساس شکل آن به شما معرفی می‌کنیم:

  • قالب بلوک زن استایروفوم: این قالب، حاوی مواد استایروفوم است و به عنوان پرطرفدارترین انواع قالب شناخته می‌شود. چون هم عایق حرارتی و هم عایق صدا دارد. این قالب را می‌توان به صورت دستی در دستگاه قرار دارد و برای استفاده در انواع دستگاه‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک نیز مناسب است.
  • قالب بلوک زن لگو: نحوه کارکرد بلوک‌های بتنی تولیدشده با استفاده از قالب بلوک زن لگو، مانند قرارگیری اسباب بازی‌های لگو است و در هنگام قرار گرفتن در کنار یکدیگر، از هم عبور می‌کنند. با استفاده از این قالب، می‌توان بلوک‌هایی با نیاز کم‌تر به ملات ساختمانی تولید کرد. برای همین با استفاده از بلوک‌های تولیدی این قالب‌ها، در هزینه‌های ساختمان‌سازی نیز صرفه‌جویی می‌شود. قالب بلوک زن لگو، نسبت به انواع دیگر قالب‌ها، بلوک‌هایی با اتصال و چیدمان راحت‌تر را تولید می‌کند.
  • قالب بلوک زن صورت خشن: این نوع قالب، دو بلوک مشترک با سطحی ناهموار را تولید می‌کند. در داخل قالب بلوک زن صورت خشن، بلوک‌ها در کنار هم طراحی می‌شوند و سپس مدل بلوک ایجاد شده با ضربه زدن به کمک ابزار، به دو قسمت تقسیم می‌شود و بلوک‌هایی با سطحی ناهموار را تشکیل می‌دهد. از این نوع قالب، برای ساخت بلوک‌های تزییناتی و خارج از منزل مثل دیوارهای باغ استفاده می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از بلوک‌های تولیدشده از قالب بلوک زن صورت خشن، در هزینه‌های نمای ساختمان خود نیز صرفه جویی کنید. چون بر روی دیوارهای بیرونی ساختمان نیز کاربرد دارد.

ساخت قالب بلوک زن

جالب است بدانید که برای ساخت قالب بلوک زن، در ابتدا باید آن را با استفاده از نرم افزار طراحی کرد و نقشه آن را کشید. این کار، توسط متخصصان و تولیدکنندگان قالب بلوک زنی انجام می‌شود. جالب است بدانید که در صورت نیاز به قالب‌هایی خاص باید سفارش خود را به این شرکت‌ها بدهید تا آن‌ها با توجه به نیاز شما و با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته، قالب مورد نظرتان را طراحی کنند. این قالب‌ها، بعد از طراحی باید توسط کارشناسان برای ساخت تایید شوند.

در این هنگام است که مرحله تولید قالب، با توجه به طرح نرم افزاری شروع می‌شود. این قالب‌ها، با استفاده از دستگاه‌های سی ان سی (CNC) ساخته می‌شوند. استفاده از این دستگاه، به دلیل حساسیت و دقت مورد نیاز برای تناسب داشتن همه قطعات مهم است. این مرحله، نیز باید با دقت و مهارت کافی و استفاده از دستگاه‌های ساخت ماشین‌آلات انجام شود.

بعد از اینکه قالب ساخته شد، روی دستگاه بلوک زن نصب می‌شود و عملکردش با آزمایش‌های خاصی توسط مهندسان و متخصصان در این زمینه، تست می‌شود. مرحله تست نهایی که مرحله مونتاژ نیز نام دارد، به عنوان مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله برای قالب‌ها به خصوص قالب‌های سفارشی محسوب می‌شود؛ چون باید از نظر کیفیت ساخت و کارایی، آزمایش شود.

جالب است بدانید که قالب بلوک زن، به عنوان مهم‌ترین بخش ماشین‌آلات بلوک‌سازی محسوب می‌شود و مانند قلب دستگاه عمل می‌کند. چون بلوک‌ها در این قالب‌ها شکل می‌گیرند. نحوه ساخت بلوک در این قالب‌ها نیز به گونه‌ایست که ابتدا آن‌ها را از ملات مخصوص پر می‌کنند و سپس قالب بالایی را به قالب زیرین فشار می‌دهند. جنس قالب بلوک زن از مواد اولیه مختلفی مانند ورقه‌های فلزیst-52 Hardoax  یا CK-45  است.

در پایان پس از مونتاژ و تست، جوش قالب بلوک زن، باز هم کنترل و تقویت می‌شود و نوبت به سخت شدن قالب‌ها می‌رسد. این مرحله، برای ایجاد استحکام در پرس‌های بیشتر و عمر و دوام بهتر قالب بلوک زن، مهم است.

نکات استفاده از قالب بلوک زن

استفاده از قالب بلوک زن و دستگاه آن، دستورالعمل‌های خاص خودش را دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • فراموش نکنید که از ویبره زدن به دستگاه بدون وجود ملات در داخل قالب جلوگیری کنید. چون به دستگاه آسیب می‌رسد.
  • قالب‌ها باید بعد از هربار استفاده و پایان بلوک زنی، تمیز شوند.
  • شما می‌توانید برای بهبود عملکرد دستگاه موتور، گیربکس آن را با استفاده از روغن‌های هیدرولیکی و روغن اسکازین روغن‌کاری کنید و هر چندوقت یک‌بار این روغن‌ها را تعویض کنید.
  • بهتر است از ایجاد نوسانات برقی در هنگام استفاده از دستگاه و قالب بلوک زن، جلوگیری کنید تا به الکتروموتور آن آسیبی نرسد. فراموش نکنید که این قسمت باید از رطوبت و آب نیز دور باشد. برای همین باید این دستگاه و قالب آن را از تماس با آن‌ها حفظ کنید.
  • توجه داشته باشید که در هنگام ریختن ملات در داخل قالب بلوک زن، فشار زیادی به سمبه دستگاه وارد نکنید تا نشکند.
  • شما باید برای بهبود عمر دستگاه بلوک زن، قالب به کاربرده‌شده در آن را بعد از تولید 1 میلیون عدد بلوک، تعویض کنید. چون در غیر این‌صورت ممکن است بلوک‌های تولیدی کیفیت کافی را نداشته باشند و دستگاه نیز عملکردی ضعیف داشته باشد.

برای خرید قالب و سمبه سفارشی کلیک کنید.

قالب بلوک زنی دست دوم

امروزه با وجود بالا رفتن قیمت قطعات و دستگاه‌های صنعتی، استفاده از نوع دست دوم آن‌ها گزینه مناسب‌تر و به صرفه‌تری به شمار می‌رود. در این میان، می‌توان برای تولید بلوک‌های سیمانی از قالب بلوک زنی دست دوم نیز برای دستگاه‌های مخصوصش استفاده کرد.

اما توجه داشته باشید که قالب با وجود دست دوم بودنش، کیفیت و کارایی مناسبی نیز داشته باشد. در نتیجه بهتر است به سراغ فروشگاه‌هایی معتبر برای این‌کار بروید.

قیمت قالب بلوک زن

به طور کلی قیمت قالب به عوامل زیر بستگی دارد:

  • متریال به کار رفته‌شده: قالب‌ها در جنس‌ها و متریال‌های متفاوتی تولید شده و با توجه به ظرفیت دستگاه نیز ممکن است به طور متفاوتی ساخته شوند. در نتیجه قیمت قالب بلوک زن نیز بر همین اساس تغییر می‌کند. استفاده از ورق‌های فلزی هادواکس برای قالب‌ها باعث افزایش قیمت و کیفیت آن‌ها می‌شود. اما یکی از مقرون به صرفه‌ترین قالب‌های بلوک زن، جنسی از فلزSt-52 دارد. این نوع قالب با وجود قیمت به صرفه، کیفیت خوبی نیز دارد.
  • شکل قالب: شکل قالب نیز در قیمت آن تاثیر دارد. مثلا قالب های بلوک سنگفرش، بلوک کرب استون، بلوک توخالی و جامد نیز با توجه به نوعشان، قیمتی متفاوت پیدا می‌کنند.
  • نوع نصب قالب: قالب‌ها ممکن است با روش‌های متفاوتی روی دستگاه نصب شوند. این روش‌ها شامل نصب پیچ و مهره، نصب پنوماتیک و نصب هیدرولیک می‌شود. در این میان، هرکدام که نصب آسان‌تری داشته باشد، قیمت بالاتری هم پیدا می‌کند.

خرید قالب بلوک زن از پاسارگاد نوین

امروزه فروشندگان زیادی انواع قالب بلوک زن را در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف برای دستگاه‌های بلوک زنی به بازار عرضه می‌کنند. اما در این میان، شما باید به سراغ فروشگاهی بروید که قالب بلوک زن باکیفیت را در قیمت‌هایی به صرفه به شما بفروشد. شرکت پاسارگاد نوین، یکی از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان انواع قالب بلوک زنی است و قالب‌هایی باکیفیت مطلوب و قیمتی به صرفه را نیز به شما عرضه می‌کند.

توجه داشته باشید که کیفیت مصالح ساختمانی، امری مهم است و باید در هنگام تولیدشان دقت زیادی به خرج داد. چون افراد در بازار به سراغ مصالح ساختمانی می‌روند که نسبت به نمونه‌های مشابه، کیفیتی مطلوب‌تر و بهتر داشته باشند. برای همین بهتر است قبل از تولید مصالح ساختمانی، ابتدا از تجهیزات باکیفیت و مطمئن استفاده کنید تا بتوانید محصولی با کیفیت را روانه بازار کنید. فراموش نکنید که شرکت پاسارگاد نوین در این مسیر، با ارائه تجیهزات و ماشین آلات کارگاهی باکیفیت در خدمت شماست.