خم و برش میلگرد

قیچی خم و برش میلگرد از جمله ابزارهایی است که از آن در پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود. این قیچی‌ها با ظرفیت و قابلیت‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. کاربرد اصلی آن‌ها این است که در صورت لزوم در حین انجام کار بتوان با استفاده از آن‌ها میلگردها را خم کرد یا برش داد. در این صفحه از مشخصات فنی دستگاه خم و برش میلگرد، نحوه انتخاب بهترین دستگاه، نکات ایمنی هنگام استفاده و همچنی در مورد قیمت و خرید این محصول اطلاعاتی درج شده است.
قیچی خم و برش

قیچی خم و برش چیست و چه کاربردی دارد؟

قیچی خم و برش چیست؟ یکی از متداول ترین ابزارهایی که در پروژه های عمرانی و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند، همین قیچی ها هستند. این قیچی ها در انواع مختلفی تولید می شوند که هر یک ظرفیت ها و قابلیت های جداگانه ای دارند. هدف کلی استفاده از این قیچی ها، برش قطعات سخت و مقاوم فلزی یا خم کردن آن هاست. بسیاری از افراد شاغل در حوزه راه و ساختمان، برای بریدن یا خم کردن میلگردهای آرماتور بندی، از این ابزار استفاده می کنند.

مشخصات فنی خم و برش میلگرد

آرماتوربندی از اقداماتی است که در پروژه‌های عمرانی انجام می‌شود. در این کار، میلگرد به عنوان یک عنصر پرکاربرد شناخته می‌شود. میلگرد قطعه‌ای است که از فولاد ساخته شده و بسیار محکم و مقاوم است. اگرچه این میله‌ها در سایزهای مختلف تولید می‌شوند؛ اما گاهی در پروژه‌های عمرانی نیاز است که آن‌ها را خم کرد یا برش داد. برای انجام این کارها نیاز به دستگاه خم و برش میلگرد است که به آن دستگاه قیچی خم و برش یا قیچی میلگرد بُر نیز می‌گویند.

قیچی خم و برش با قابلیت و ظرفیت‌های مختلف طراحی و تولید می‌شود تا در هر پروژه بسته به نیاز مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی تجهیزات خم و برش میلگرد شامل الکتروموتور، پمپ، جک، شیر دستی، شلنگ، چهار چرخ جهت انتقال و جابه‌جایی، پایه و تکیه‌گاه با مقاومت بالاست.

گروه صنعتی پاسارگاد نوین دو نوع دستگاه خم و برش سایز ۲۸ و ۳۲ را ارائه می‌دهد که مشخصات فنی آن‌ها را در ادامه شرح داده شده است.  

قیچی خم و برش میلگرد سایز ۲۸

میلگرد بر تا سایز ۲۸ دارای الکتروموتور تک فاز چینی چدنی با ۳ قدرت اسب بخار و ۱۴۰۰ دور است. تیعه فولادی این دستگاه سختکاری شده است. سایز جک آن ۶۰ با شفت ترکیه‌ای و پکینگ المانی است. همچنین، دارای پمپ آرافن ۲۴ لیتری و شیر هیدرولیک تک دسته‌ای ۱/۲ ترکیه‌ای است. علاوه بر این، سایز چرخ‌های دایکاست ۲۸ آلمینیومی است.

خرید قیچی خم و برش 28

قیچی خم و برش میلگرد سایز ۳۲

سایز ۳۲ دستگاه میلگرد بر، در دو نوع تک فاز و سه فاز ارائه می‌شود. هر دو قیچی تک فاز چرخ کوچک و چرخ بزرگ مجهز به الکتروموتور‌های ۳ اسب بخار با ۱۴۰۰ دور و پمپ ۲۷ لیتری هستند. قیچی تک فاز چرخ کوچک با چهار چرخ دایکاست و قیچی تک فاز چرخ بزرگ با دو چرخ پیکانی (یا پرایدی) هستند. سایز جک آن ۶۵ با پکنیک آلمانی و شفت ترکیه‌ای است. همچنین، شیر تک دسته آن ۱/۲ ترکیه‌ای است.

خرید قیچی خم و برش 32

معرفی انواع مختلف قیچی خم و برش

همان طور که در بخش قبل گفتیم، قیچی خم و برش در انواع مختلفی تولید می شود. در این بخش از مقاله قصد داریم این انواع مختلف را به شما معرفی کرده و ویژگی های هر یک از آن ها را نیز شرح دهیم.

  • قیچی دستی خم و برش: از ساده ترین انواع قیچی خم و برش می توان به نمونه های دستی آن اشاره کرد. این قیچی ها دارای اهرم و نگهدارنده هستند. با فشردن اهرم توسط دست می توان میلگرد را خم کرد و یا برش داد. برای استفاده از این قیچی ها به یک اپراتور انسانی قوی نیاز است. قیچی های دستی بیشتر زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که حجم کاری پروژه کم باشد.
  • قیچی برش ماشینی: از دیگر انواع قیچی خم و برش می توانیم به نمونه های ماشینی اشاره کنیم. در اصطلاح به این قیچی ها، هیدرولیکی نیز گفته می شود. این قیچی ها به کمک نیروی هیدرولیکی، فشار لازم برای برش یا خم کردن میلگرد را به آن اعمال می کنند. قیچی های برش هیدرولیکی می توانند طی مدت زمانی کوتاه حجم بالایی از میله ها و قطعات را خم کنند یا برش دهند. به همین دلیل در پروژه های عمرانی بزرگ و پیشرفته از این دستگاه ها استفاده می شود.
  • قیچی برش گیربکسی: یکی دیگر از انواع قیچی خم و برش، قیچی گیربکسی است. در این قیچی ها، یک میل لنگ سنگین به همراه یک چرخ دنده در یک راستای واحد قرار می گیرند. به این ترتیب نیروها هم جهت شده و عملیات خمش یا برش به راحتی انجام خواهد شد. سرعت این قیچی ها بسیار بالاست اما وزن زیاد و حمل سخت آن ها باعث شده تا به دستگاه هایی کم کاربرد تبدیل شوند.

معرفی انواع قیچی برش میلگرد ماشینی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که قیچی خم و برش نیز خود به انواع مختلفی تقسیم می شود. در واقع قیچی های ماشینی با توجه به ظرفیتی که برای برش قطرهای مختلف میلگرد دارند، دسته بندی می شوند. میلگردها در شماره های مختلفی تولید می شوند. برخی از قیچی ها ظرفیت کمتری برای برش میلگرد دارند. این قیچی ها می توانند میلگردهای نازک تا شماره 28 را به راحتی برش دهند. اما توانایی برش میلگرد های بالای شماره 28 را ندارند. این مدل ها معمولا به صورت 4 چرخ در بازار یافت می شوند. دسته ای دیگر از قیچی های ماشینی نیز وجود دارند که با توجه به ظرفیت بالا برای برش، می توانند از نازک ترین میلگردها تا میلگردهای شماره 32 را برش دهند. این دستگاه ها دارای دو چرخ بزرگ و یک بازوی فلزی هستند.

قیچی خم و برش چیست

بررسی مهم ترین اجزای تشکیل دهنده قیچی خم و برش

در این قسمت از مقاله قصد داریم، قیچی خم و برش را از بعد فنی مورد بررسی قرار دهیم. از مهم ترین اجزای این قیچی ها می توانیم به الکتروموتور اشاره کنیم. این الکتروموتورها باید دارای قدرت و سرعت مناسبی برای برش و خمش میله باشند. از دیگر اجزای این قیچی ها می توان به تیغه های آن ها اشاره کرد. این تیغه ها باید در کنار داشتن مقاومت فوق العاده، تیز و بُرنده نیز باشند. معمولا بسیاری از این تیغه ها با روکش کربن پوشانده می شوند تا مقاومت و کارایی بیشتری پیدا کنند. شاسی، چرخ، پمپ هیدرولیکی و... نیز از اجزای کاربردی و مهم این دستگاه به شمار می روند.

نحوه انتخاب خم و برش میلگرد مناسب

هر چه اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی انتخاب دستگاه قیچی خم و برش میلگرد داشته باشید، هنگام خرید آن تصمیم درست‌تر و بهتری را می‌گیرید. در ادامه به نکات مهم جهت انتخاب یک قیچی میلگرد بر مناسب اشاره شده است.

  • دستگاه میلگرد بر مناسب را با توجه به نوع دسترسی به برق تک فاز یا سه فاز انتخاب کنید.
  • بهتر است که سایز دستگاه از سایز میلگرد یک اندازه بزرگتر باشد.
  • به دلیل فرسایش و اصطحکاک بالای دستگاه میلگرد بر از خرید دستگاه دست دوم آن خودداری کنید.
  • ابعاد دستگاه به گونه‌ای است که در هنگام جابه‌جایی باید مراقب باشید تا اتفاقی رخ ندهد.
  • هنگام خرید به کیفیت تیغه‌ها، لبه‌ها، یونیت هیدرولیک دقت کنید.
  • قبل از خرید به قدرت موتور و پمپ هیدرولیک توجه کنید.

نکاتی در مورد قیمت و خرید قیچی های خم و برش

قیمت قیچی خم و برش با توجه به مسائل مختلفی تعیین می شود. از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت این قیچی ها می توان به نوع آن ها اشاره کرد. اگر بخواهیم از نظر نوع قیچی، آن ها را قیمت گذاری کنیم، قیچی های دستی به عنوان ارزان ترین نمونه ها شناخته می شوند. قیچی های گیربکسی و قیچی های هیدرولیکی قیمت بیشتری نسبت به نمونه های دستی دارند.

ظرفیت و قدرت برش در قیچی خم و برش نیز بر قیمت آن موثر است. هر چه ظرفیت و قدرت دستگاه بیشتر باشد، قیمت آن نیز به مراتب افزایش پیدا می کند. کیفیت اجزا، برند تولید کننده قیچی، داخلی یا خارجی بودن قیچی و... نیز از عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصولات به شمار می روند.

هنگام خرید قیچی خم و برش بهتر است به نکاتی توجه کنید. اول این که، نمونه ای از قیچی را خریداری کنید که با نیاز شما دارای تناسب باشد. بهتر است دستگاه هایی را خریداری کنید که دارای مصرف پایین تری باشند. اگر حجم کاری شما کم است، خرید یک قیچی دستی نیز کارتان را راه می اندازد. برای پروژه های بزرگ تر بهتر است از قیچی های هیدرولیکی استفاده کنید. در این صورت بازدهی کار شما بیشتر خواهد شد.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از دستگاه میلگرد بر

در هنگام استفاده از دستگاه میلگرد بر، باید به یک سری نکات ایمنی توجه کرد تا علاوه بر ارائه کار با کیفیت، طول عمر دستگاه نیز افزایش یابد. در ادامه به یک سری اصول ایمنی در هنگام استفاده از دستگاه خم و برش میلگرد اشاره شده است.

  • از برش چندشاخه‌ای خودداری کنید.
  • جهت بهتر کار کردن و فشار نیامدن به دستگاه در هوای سرد (کمتر از ۵ درجه) استفاده نشود.
  • به دلیل این که الکتروموتورهای مصرفی دستگاه‌ها دارای حفاظت خاصی نیستند، نباید در برابر باد و باران و رطوبت قرار گیرند.
  • باید روغن سیستم هیدرولیک مورد سرویس و بررسی قرار بگیرد.
  • شلنگ‌های مورد استفاده در قسمت هیدرولیک ممکن است در معرض نور خورشید قرار بگیرند و زود فرسوده شوند. بنابراین برای این که چنین اتفاقی رخ ندهد، باید از آن‌ها مراقبت ویژه شود.
  • روی هر دستگاه میزان قدرت آن مشخص شده است. بنابراین، از فشار آوردن بیش از حد جدا خودداری کنید.
  • در صورت استهلاک تیغه برشی، حتما تعویض شود تا به پمپ و جک فشار کمتری وارد شود.

انواع قیچی خم و برش

مزیت های استفاده از قیچی خم و برش

از مهم ترین مزیت های استفاده از قیچی خم و برش می توان به افزایش سرعت و دقت کار اشاره کرد. قیچی های خم و برش ایمنی بالایی دارند. با استفاده از این قیچی ها، میزان صدمات و آسیب های وارد شده به نیروی انسانی در اثر برش میلگرد کاهش پیدا می کند. قیچی های برش می توانند باعث افزایش راندمان کار شوند.

برای نگهداری و افزایش دوام قیچی های خود بهتر است به صورت مداوم آن ها را آچارکشی کنید. همچنین هر چند ماه یک بار دستگاه خود را برای سرویس و بازرسی به یک تکنسین نشان دهید. هیچ وقت از دستگاه، بیش از ظرفیت درج شده روی آن، استفاده نکنید. با رعایت این نکات می توانید دوام و ماندگاری دستگاه خود را افزایش دهید.

قیمت دستگاه خم و برش میلگرد

امروزه نوسانات ارز باعث می‌شود تا شرکت‌های تولیدکننده دستگاه خم و برش، قیمت ثابتی برای یک بازه طولانی اعلام نکنند. گروه صنعتی پاسارگاد نوین که یکی از تولیدکنندگان انواع این دستگاه است از این قانون مستثنی نیست. البته عوامل زیادی در قیمت دستگاه‌ میلگرد بر دخیل هستند. یکی از این عوامل، نوع دستگاه است. سه نوع قیچی میلگرد بر گیربکسی، هیدرولیکی و دستی وجود دارد که نوع دستی آن از همه ارزان‌تر است. دیگر عاملی که روی قیمت دستگاه برش میلگرد تاثیر می‌گذارد، ظرفیت و قدرت برش آن است. هر چه قدرت و ظرافت یک میلگرد بر بیشتر باشد، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، برند شرکت تولیدکننده، کیفیت کالا، تولید داخل یا خارج، از جمله عواملی هستند که بر قیمت دستگاه خم و برش میلگرد اثر می‌گذارند.

ارسال دستگاه خم و برش میلگرد به سراسر ایران

گروه صنعتی پاسارگاد نوین فعالیت خود را از سال ۸۶ شروع کرده است. این شرکت دو نوع دستگاه خم و برش میلگرد با سایزهای ۲۸ و ۳۲ را تولید می‌کند. جهت استعلام قیمت و مشاوره می‌توانید با شماره تلفن‌های ۰۲۱۵۵۴۰۴۴۰۴ و ۰۲۱۵۵۴۱۷۱۸۱ می‌توانید تماس بگیرید تا کارشناسان و متخصصان ما در این مجموعه شما را در انتخای بهترین محصول و نحوه ارسال آن، کمک کنند. علاوه بر این، شرکت پاسارگاد نوین محصولات خود از جمله دستگاه خم و برش میلگرد را به سراسر ایران، ارسال می‌کند.  

خرید قیچی خم و برش با کیفیت تضمین شده از پاسارگاد نوین

گروه صنعتی پاسارگاد نوین محصولات خود را با کیفیت تضمین شده ارائه می‌دهد. این شرکت دو نوع قیچی خم و برش سایز ۲۸ و ۳۲ را به ترتیب با گارانتی شش ماهه و یک ساله به مشتریان به مشتریان خود عرضه می‌کند. با این حال برای خرید دستگاه خم و برش میلگرد بهتر است به یک سری نکات توجه کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • خرید قیچی میلگرد بر باید متناسب با نیاز شما باشد.
  • بهتر است دستگاه برش میلگرد دارای مصرف پایینی باشد.
  • برای حجم کاری کم یک قیچی دستی کار شما را راه می‌اندازد.
  • برای حجم کاری زیاد و پروژه‌های بزرگ، قیچی‌های هیدرولیکی مناسب‌تر است.

جمع بندی

در این مقاله ابتدا در مورد قیچی خم و برش و کاربرد آن توضیحاتی به شما دادیم. سپس انواع مختلف این قیچی را به شما معرفی کردیم. در ادامه تلاش کردیم با معرفی اجزای سازنده این دستگاه، وظیفه هر بخش را برای شما توضیح دهیم. سپس در مورد قیمت و نحوه خرید دستگاه صحبت کردیم. در پایان نیز مزیت های استفاده از دستگاه به شما معرفی کرده و راه نگهداری از آن را برای شما شرح دادیم.