ماله پروانه ای

آیا می‌دانستید با استفاده از ماله پروانه ای می‌توانید بهترین و صاف‌ترین سطح‌های بتنی را داشته باشید؟ یکی از این عملیات‌های ساختمانی، ماله‌کشی است که برای هموارکردن سطح بتن و از بین بردن ناهمواری‌ها و منافذ باقی‌مانده روی آن انجام می‌شود. در گذشته از ماله‌های دستی، برای این‌کار استفاده می‌شد. اما امروزه با پیشرفت صنعت، انواع ماله پروانه ای برای این کار تولید و به بازار عرضه می‌شود. در این صفحه قرار است به طور کامل با قیمت، انواع و کاربرد آن آشنا شوید و سپس بدانید که برای انتخاب و استفاده از این وسیله، باید چه نکاتی رعایت شود.

ماله پروانه ای چیست

ماله پروانه ای چیست؟

همان طور که در ابتدای محتوا گفتیم، ماله پروانه ای یک ابزار برای ساخت و ساز است. اگر افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می کنند، بخواهید که چند ابزار کاربردی و مهم در کار خود را نام ببرند، حتما نام ماله پروانه ای را نیز ذکر می کنند. اگر بخواهیم کاربرد اصلی این انواع ماله را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که بیشتر از این ابزارها برای بتن ریزی استفاده می شود. با استفاده از این ماله می توان سطح بتن را به بهترین نحو ممکن، صاف و هموار کرد.

در واقع ماله پروانه ای نیز، مانند تمامی انواع ماله، وظیفه صاف و هموار کردن سطوح را به عهده دارد. اما با توجه به حالت پیشرفته و اتوماتیکی که دارد، این کار را با دقت و سرعت بیشتری انجام می دهد. استفاده از ماله های پروانه ای برای صاف کردن سطوح بتنی و سیمانی، نه تنها کیفیت کار شما را افزایش می دهد، بلکه باعث سرعت بخشیدن به کار شما نیز خواهد شد. در واقع شما می توانید با استفاده از این ابزار، راندمان کار خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

انواع ماله پروانه ای یا ماله موتوری

ماله بتنی، ماشینی است که برای صاف، متراکم و هموارکردن در سطح بتن استفاده می‌شود. این دستگاه در دو نوع زیر و باتوجه به نوع هدایت و استفاده از آن‌ها تولید می‌شود:

  • ماله موتوری سواری: برای کار با این ماله، باید یک نفر به عنوان اپراتور روی دستگاه بنشیند تا بتواند آن را هدایت کند. این ماله موتوری، برای ساختمان‌های صنعتی و سطوح بزرگ‌تر استفاده می‌شود و شامل دو مجموعه تیغه است که هریک از مجموعه‌ها در طرفین دستگاه قرار دارد تا ماله‌کشی سطوح بزرگ‌تر، به سرعت انجام شود.
  • ماله پروانه ای پیاده روی: این نوع ماله موتوری، با دستگاه هدایت می‌شود و کاربر باید آن را باتوجه به راحتی خود، در بهترین حالت تنظیم کند. استفاده از ماله پروانه ای پیاده روی، برای مناطق کوچک‌تر و نزدیک به ستون‌ها، درها، دیوارها و ستون‌ها، گزینه‌ای مناسب است. چون وزن سبک آن باعث می‌شود که اپراتور بهتر بتواند آن را کنترل کند.

از طرف دیگر از نوع پیاده‌روی این محصول، در مناطقی با دسترسی دشوار برای ماله سواری، استفاده می‌شود. نکته مشترک و مهم درباره استفاده از هردو نوع ماله سواری و پیاده روی، به کارگرفتن آن‌ها توسط اپراتورهای حرفه‌ای و متخصص است. چون کار با این دستگاه‌ها نیاز به آموزش و دانش خاصی است.

مشخصات فنی ماله پروانه ای

شما می‌توانید با دیدن عکس ماله پروانه ای، از مشخصات آن بیشتر باخبر شوید. این دستگاه، متشکل از یک یا دو موتور است که به موازات سطح دال می‌چرخند. اجزای دیگر این دستگاه نیز دیسک‌ها و ملحقات چندتیغه‌ای هستند که توسط روتورها روی سطح بتن جدید به صورتی نرم چرخانده می‌شوند و هرگونه لکه، ناهمواری و منافذ روی آن را صاف می‌کنند.

جالب است بدانید که هر دو نوع ماله سواری و پیاده روی، در نتیجه اصطکاک تیغه‌ها یا دیسک روی بتن رانده می‌شوند و با ایجاد فشار اضافی به بخش خاصی از روتور می‌چرخند. ماله موتوری، پلتفرمی ساده دارد و از موتوری بنزینی با شیب عمودی پشتیبانی می‌کند. این موتور، دو روتور افقی را حرکت می‌دهد. روتورها نیز متشکل از اتصالاتی با دیسک‌های تخت و چند پره‌ای است و شکلی مانند فنی بزرگ دارد.

بخش دیگری از ماله، درایوها هستند که به کلاچ و سوئیچ مجهزند. جالب است بدانید که اگر کنترل اهرم توسط کاربر از بین برود، ممکن است درایو قطع شود. در نتیجه باید در استفاده از این قسمت، نکات ایمنی را رعایت کنید. به طور کلی دسته دستگاه و کنترل‌های نصب شده روی آن، باعث می‌شود که اپراتور به راحتی آن را کنترل کند.

در پایان نیز اصطکاک بین دیسک و تیغه‌ها و سطح بتن، باعث حرکت ماله شده و فشار واردشده به یک طرف روتور، باعث چرخش دستگاه می‌شود.

جالب است بدانید که ماله موتوری پیاده‌روی، دسته موتوری نیز دارد که باید توسط یک اپراتور هدایت شود. ماله سواری نیز صندلی سوار بر خود ماله دارد و برای نشستن اپراتور تعبیه شده است. موتور نیز به عنوان نیروی محرکه اصلی دستگاه به کار گرفته می‌شود و شفت واردشده به گیربکس را هدایت می‌کند. گیربکس نیز قلب دستگاه است و در عملکرد کلی دستگاه نقش بسیار مهمی دارد. چون به مجموعه عنکبوتی متصل می‌شود و به آن‌ها نیرو می‌دهد. تیغه‌های ماله، شامل مجموعه عنکبوت متصل هستند که به هنگام حرکت یا موتور، مانند فن می‌چرخند. حلقه ایمنی دستگاه نیز مجموعه عکنبوت را در برمی‌گیرد و از تیغه‌های چرخان محافظت می‌کند.

کاربرد ماله پروانه ای

بررسی اجزای تشکیل دهنده ماله پروانه ای

با توجه به ویژگی هایی که برای ماله پروانه ای ذکر کردیم، احتمالا علاقه مند شده اید که در مورد اجزای تشکیل دهنده آن اطلاعاتی پیدا کنید. برای این کار باید ابزار را از بعد فنی مورد بررسی قرار دهیم. از مهم ترین قسمت های این دستگاه می توانیم به موتور آن اشاره کنیم.

موتور این ماله، در قدرت های متفاوتی ساخته می شود. هر چه قدرت موتور بیشتر باشد، قدرت ماله نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. از دیگر اجزای این نوع ماله می توان به سینی ماله، تیغه ماله، فیلتر هوا، تسمه، شمع و شاسی اشاره کرد. این اجزا در کنار یکدیگر یک ماله پروانه ای یا موتوری را تشکیل می دهند. وجود مشکل در هر یک از این اجزا می تواند کارکرد دستگاه را با مشکل مواجه کند. در ادامه توضیحاتی در مورد بعضی از بخش ها می دهیم.

  • شاسی: شاسی ماله پروانه ای، همان قسمتی است که با سطح زمین تماس دارد.
  • تیغه سینی: یک ماله پروانه ای از چند تیغه تشکیل شده است. این تیغه ها همان عملیات صاف کاری را انجام می دهند. به علاوه تیغه ها وظیفه دارند، آب اضافی که در بتن وجود دارد را از بین ببرند. سینی نیز در بخش زیرین این تیغه ها قرار دارد و برای ماله کشی اولیه مورد استفاده قرار می گیرد. این سینی ها از نظر ظاهری، به دیسک های فلزی شباهت دارند.

برای سفارش ماشین آلات ساختمانی کلیک کنید.

بررسی مهم ترین کاربردهای ماله پروانه ای

همان طور که در بخش های آغازین محتوا گفتیم، وظیفه اصلی ماله پروانه ای، صاف و هموار کردن سطوح بتنی و سیمانی است. اما این ماله در مواردی خاص نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال، گاهی پس از پایان شمشه زنی، تکه هایی اضافی از بتن، روی سطح باقی می مانند. این تکه های اضافی باعث ایجاد نقص در زیبایی کار می شوند. با ماله های پروانه ای می توان به راحتی این ضایعات را از بین برد. یا گاهی پس از انجام نهایی کار، تخلخل هایی روی سطح ایجاد می شود. با استفاده از ماله های پروانه ای می توان تمامی این خلل ها را برطرف کرد.

ماله پروانه ای برای تسریع کار در محل های وسیع بسیار مناسب است. برای مثال فرودگاه ها، سالن های فستیوال و... از مکان هایی هستند که می توان از این ماله ها برای کف سازی آن ها استفاده کرد. از طرف دیگر، با استفاده از ماله های پروانه ای می توانیم، حجم های بتنی را فشرده تر کنیم. این مسئله باعث افزایش استحکام سطوح خواهد شد.

نحوه انتخاب ماله پروانه ای

توجه به متراژ سطح، اولین و مهم‌ترین چیزی است که باید برای انتخاب صحیح ماله پروانه ای در نظر بگیرید. اما فاکتورهای مهم دیگر نیز در زیر برای شما بیان می‌شود:

  • قطر تیغه: انتخاب نوع تیغه، بستگی به نوع کار شما دارد. مثلا برای کارهای سطحی و کوچک باید از از تیغه‌ای با قطر 60 تا 65 سانتی‌متر استفاده کنید. اما ماله‌کشی در سطوح بزرگ نیز قطر بهینه 90 تا 95 سانتی‌متر و بیشتر نیز در نظر گرفته می‌شود.  
  • نوع موتور: در حال حاضر این دستگاه با دو نوع موتور برقی و بنزینی تولید می‌شود. ماله‌های برقی برای زمانی‌هایی استفاده می‌شوند که نوع دیگر مناسب نیست. ماله‌های بنزینی نیز بیشترین استفاده را دارند و باعث ماله‌کشی آسان، به دلیل قوی بودن و نیاز نداشتن به کابل می‌شوند. امروزه ماله‌های دیگری با سوخت گازی و حتی اتوماتیک نیز در بازار وجود دارند.
  • وزن: این معیار، به دو دلیل در انتخاب ماله تاثیر دارد. اولین دلیل، حمل و نقل دستگاه از فروشگاه به محل کار و نوع استفاده از آن است. چون نمی‌توان دستگاهی با وزن زیاد را برای پروژه‌های کوچک و صعب‌العبور استفاده کرد. دلیل دیگر نیز تاثیر وزن دستگاه روی حرکت و مانور آن است. چون وزن زیاد باعث سخت‌تر شدن کار با ماله موتوری می‌شود و نمی‌توان کار را به راحتی و به سرعت پیش برد.
  • قدرت: قدرت ماشین‌آلات نیز باعث کارآمدی و سرعت آن‌ها می‌شود و از طرفی اگر نتوانید ماله قدرتمندی را انتخاب کنید، ممکن است در کیفیت ماله‌کشی بتن در پروژه‌هایتان تاثیر بگذارد.

روش کار و راه اندازی ماله پروانه ای

باید توجه داشته باشید که بتن باید چند ساعت قبل از استفاده از ماله موتوری ریخته شده باشد. بعد از آن نیز باید مطمئن شوید که به اندازه کافی برای تحمل وزن شما و دستگاه محکم است. برای این کار می‌توانید روی سطح بتنی قدم بگذارید و عمق جای پای خود را اندازه بگیرید. در صورتی‌که عمق 1.8 اینچ یا کم‌تر بود، بتن مورد نظر برای ماله‌کشی آماده است.

استفاده از فرمان دستگاه، باید بعد از به حرکت در آمدن پره‌های ماله انجام شود. برای حرکت دستگاه به سمت راست باید کمی دسته را به پایین فشار دهید. این‌گونه ماله به سمت راست حرکت می‌کند و برای حرکت دستگاه به سمت چپ نیز باید دسته را به آرامی بلند کنید.

تعیین قیمت ماله پروانه ای

آنچه گفته شد، درباره اصول اولیه کار با ماله پروانه ای است. فراموش نکنید که کار با دستگاه باعث می‌شود که متوجه فشار لازم برای هدایت دستگاه باشید. از طرف دیگر کار کردن ماله نیز باتوجه به نوع سطح شما متفاوت است. به طور کلی بهترین راه برای یادگیری نحوه استفاده از ماله، قرار گرفتن پشت یکی از آن‌ها و کار با آن‌ها برای کسب تجربه است.

انواع برندهای ماله پروانه ای

قبل از خرید ماله پروانه ای بهتر است با برندهای معتبر آن در زیر آشنا شوید:

  • ماله پروانه ای با موتور روبین و شاسی هیساکی
  • ماله پروانه ای با موتور روبین و شاسی هوپت
  • ماله پروانه ای با موتور روبین و شاسی کوپاز
  • ماله پروانه ای با موتور روبین و شاسی چین
  • ماله پروانه ای 90 سانت، با موتور هوندا 6.5 اسب بخار

نکات ایمنی در هنگام استفاده از دستگاه ماله پروانه ای

استفاده از ماله موتوری، ممکن است خطراتی چون آلودگی صوتی آزاردهنده و ارتعاشات از دستگاه، درد فیزیکی و فشار بیش از حد در راننده و ضربات غیرارادی به قطعات ماشین را به همراه داشته باشد. شما نیز برای جلوگیری از این خطرات باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • استفاده از محافظ گوش، برای محافظت از شما در برابر سرما، گرما و صدای دستگاه
  • استفاده از کفش‌هایی مخصوص با کفی ضد لغزش
  • به کارگیری عینک ایمنی
  • پوشیدن دستکش برای جلوگیری از برخورد با اجسام بیرون زده‌شده از پره‌ها

شیوه صحیح نگهداری ماله های پروانه ای

ماله پروانه ای دستگاهی با کیفیت و مهم است که قیمت نسبتا بالایی دارد. بنابراین بهتر است با رعایت نکاتی، سعی کنید ماندگاری و دوام دستگاه خود را افزایش دهید. برای مثال بهتر است هر چند وقت یک بار، فیلتر هوای دستگاه خود را تعویض کنید. یا حداقل به صورت مداوم آن را تمیز کنید. روغنکاری دستگاه در بازه های زمانی کوتاه نیز به دستگاه کمک می کند تا بهتر کار کند.

نکته دیگری که باید به آن دقت کنید، تمیز کردن شمع های ماله پروانه ای می باشد. بهتر است هر چند وقت یک بار کربن موجود روی شمع ها را پاکسازی کنید. کشش تسمه نیز باید در حد مناسبی باشد. با رعایت کردن این نکات کوچک می توان دوام و ماندگاری دستگاه خود را چند برابر کنید. همچنین اگر این نکات را رعایت کنید، میزان نیاز به تعمیر دستگاه شما نیز کاهش پیدا می کند.

به علاوه ماله پروانه ای انواع مختلفی دارد. بعضی از این ماله ها دستی هستند و برخی دیگر از آن ها به صورت برقی کار می کنند. بدیهی است دستگاه های برقی قیمت بیشتری نسبت به انواع دستی داشته باشند. داخلی یا خارجی بودن دستگاه نیز روی قیمت آن تاثیر به سزایی دارد. دستگاه های خارجی در برندهای معروف، معمولا کیفیت بیشتری دارند. به علاوه با وجود افزایش قیمت ارز در بازار، قیمت نمونه های خارجی معمولا بیشتر از دستگاه های داخلی است. به هر حال اگر قصد خرید ماله پروانه ای را دارید، می توانید از نمونه های معروف داخلی و خارجی استفاده کنید. یعنی بهتر است سرمایه خود را صرف خرید برندهای غیر معتبر نکنید.

ارسال دستگاه ماله پروانه ای به سراسر ایران

بسیاری از این افراد ممکن است ماله موتوری باکیفیت را در شهر خود نیابند. برای همین باید آن را به صورت حضوری از شهری دیگر خریداری کنند. شرکت پاسارگاد نوین، به عنوان یکی از تولیدکنندگان ماشین‌های صنعتی، انواع ماله پروانه ای را با قیمتی به صرفه و کیفیتی مطلوب بدون نیاز به مراجعه شما، به سراسر ایران ارسال می‌کند.

آشنایی با نحوه تعیین قیمت ماله های پروانه ای

ماله پروانه ای با قیمت های مختلفی در بازار به فروش می رسد. این تفاوت قیمت، دلایل متعددی دارد. همان طور که گفتیم، ماله های پروانه ای در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته می شوند. یا این که قدرت موتور در هر کدام از آن ها متفاوت است. این عوامل باعث ایجاد تفاوت قیمت می شوند.

خرید ماله موتوری

خرید ماله پروانه ای با کیفیت تضمین شده از پاسارگاد نوین

استفاده از دستگاه‌هایی با کیفیت عملکرد مطلوب، به شما کمک می‌کند تا پروژه‌های ساختمانی خوب را به بهترین شکل و بی ‌قص‌ترین حالت ممکن به کارفرمای خود تحویل دهید. این امر در خرید انواع ماله پروانه ای نیز صدق می‌کند. دستگاه ماله پروانه ای قیمت و کیفیت‌های متفاوتی دارد. اما شما باید مرکز خریدی مطمئن را برای پیداکردن این دستگاه بیابید.

شرکت پاسارگاد نوین، به عنوان یکی از بهترین و معتبرترین ارائه‌دهندگان ماشین‌آلات صنعتی در کشور شناخته می‌شود. این شرکت،ماله پروانه ای را با بهترین قطعات و کیفیت بسیار مقرون‌به‌صرفه تعیین می‌کند. برای اطلاع از قیمت ماله پروانه ای دست دوم و نو نیز باید به سایت این مجموعه مراجعه کنید.

فراموش نکنید که ما در پاسارگاد نوین ضمن ارائه فروش ماله موتوری، ماشین‌آلات صنعتی دیگری در زمینه ساختمانی، ساخت قطعات بتنی، کشاورزی، محصولات دست دوم و بتن ماله پروانه ای قیمت مناسب را نیز در کیفیتی مطلوب به شما ارائه می‌کنیم.

جمع بندی

در این مقاله، پیش از هر چیز ماله پروانه ای را به شما معرفی کردیم. یاد گرفتید که این نوع ماله برای صاف سازی سطوح بتنی، کف سازی مکان های وسیع، رفع خلل و فرج های موجود در بتن، فشرده سازی بتن و... مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه محتوا، اجزای اصلی تشکیل دهنده این ماله ها را به شما معرفی کردیم و کارکرد هر یک از اجزا را شرح دادیم. سپس روش هایی برای نگهداری صحیح از دستگاه به شما آموزش دادیم. روغنکاری مداوم، پاکسازی شمع و فیلتر، تنظیم کشش تسمه و... از مهم ترین نکات نگهداری این دستگاه به شمار می روند. در انتهای محتوا نیز، به بررسی چگونگی تعیین قیمت این ماله پرداختیم. یاد گرفتید که ماله های پروانه ای، بر اساس ابعاد و اندازه، قدرت، برند و نوع دستگاه، قیمت گذاری می شوند. امید است، نکاتی که در این مقاله به شما یادآوری شد، زمینه مناسبی برای آشنایی شما با ماله پروانه ای و کاربرد آن را فراهم کرده باشد.